onsdag, december 29, 2010

Kalla mig knasig men...

Innan jag berättar vad jag ägnat eftermiddagen åt så först till förmiddagen. Tid hos barnmorskan klockan 10. Alla värden såg bra ut, huvudet ligger nedåt och nästa tid har jag om två veckor. Vi håller tummar och tår för att jag inte behöver komma då.
Sedan tog jag en sväng förbi jobbet för att säga hej och fick en trevlig lunch tillsammans med några kollegor. Sedan hem för att vila en timme och sedan har jag suttit framför TVn och slötittat och funderat :)


Vad är egentligen äkta kärlek och vad är en kärlekshandling? När infaller ett romantiskt ögonblick? Är det då det faktiskt händer eller är det då man efteråt berättar det eller tänker tillbaka på det?
Jag är lite kluven till det hära om vi ska kalla det förutsägbara kärlekshandlingar. Typ som att få blommor på Alla hjärtans dag. Är det en kärlekshandling?

Att utan att ringa hem och fråga vad behöver du, handla hem en veckotidning, nyponsoppa och Coca-cola när man ligger hemma med illamående och samtidigt sätta sig på sängkanten och ge en kärleksfull blick och bli ompysslad trots att man är rätt äcklig, det är för mig en kärlekshandling och absolut mer kärleksfullt än att klara av att handla hem en bukett rosor.
Eller som att utan att man ber om det bär de tunga påsarna, tar fram dammsugaren, viker undan tvätten eller att så fort jag varit bortrest över natten så är sängen nybäddad när jag kommer hem.

Jag blir regelbundet påmind om att min man ger mig massor av kärlekshandlingar hela tiden. Han gör allt utan att tänka på det men för mig betyder det otroligt mycket. Jag säger tack för att du dammsög, satt på tvättmaskinen och han bara tittar på mig sådär konstigt. Jag tar det inte på något sätt för givet att han ska se att det är dammigt hemma eller att han ska ta bort tvätten. Jag får bara ett leende så fort det har hänt! För mig betyder det mycket, vi är två som hjälps åt och trotts att han tar ett större ansvar gällande bilarna, snöskottandet, räkningarna, Baltazars mockning så hjälper han ändå till med alla andra sysslor hemma. Dessutom kommer han hem med blommor lite då och då och dessutom ger han mig massor av små kärlekshandlingar utan att tänka på det. Jag är lycklig!

2 kommentarer:

Johanna sa...

...........och eftermiddagen????

Anna MK sa...

:)