söndag, februari 15, 2009

Många saker har hänt i helgen

I fredags kom J & S på besök och stannade tills lördag eftermiddag. Huset kändes lite mer levande när dom var här. Det är liksom full fart med två barn och två hundar. Dagarna blir också mycket längre då vi sitter vid frukostbordet klockan 08.15, det bör tilläggas att J & S redan hade druckit en kopp kaffe innan jag och F steg upp :)



































Igår kväll tog vi det lugnt, delade på en flaska rött vin och låg i soffan och tittade på melodifestivalen. Vinet fick vi i bröllopspresent och det var till ett tillfälle då vi hade fått strömavbrott.

















Idag söndag klev vi inte upp förrän efter 10, riktigt skönt. Vi åt frukost och städade sedan hela huset, riktigt härligt att veta att det är klart.
Sedan åkte vi en sväng in till stan, jag har mått sådär idag, varit risig i magen så det blev ett kort besök inne i stan.

Hmm, vet inte ifall jag ska skriva detta på bloggen men jag gör det ändå. Risk för att misslyckas!! Jag har bestämt mig för att börja plugga. Usch känner inte direkt för det men på något konstigt sätt är jag ändå motiverad. Har i helgen läst 50 sidor i den tjocka boken som inte innehåller en enda bild och som heter "Finansiella instrument och handel med finansiella instrument, administration av finansiella instrument, regelverk och tillsyn". 277 sidor lång är boken och det kommer tyvärr inte räcka med att läsa den en gång.
Sedan ska jag gå på blocket som handlar om finansiell ekonomi kan lika gärna skriva att det handlar om matematik, bara matematik. Måste köpa mig en ny och bättre miniräknare då det handlar om annan än + och -. Matten lär blir det absolut värsta då jag precis fick G i Matematik C på gymnasiet.


Det slutliga provet omfattar totalt dessa områden;

Sparande och Placeringar
Handel och administration
Finansiell ekonomi
Etik och sundhetsregler
Regelverk på värdepappersmarknaden

Jag satsar på att skriva provet innan sommarn. Jag kommer att studera samtidigt som jag jobbar, m a o får jag plugga på min fritid och det är lite det som tar emot. För att vidareutvecklas på jobbet är det nödvändigt för mig att fixa provet. Min arbetsgivare ställer högre och högre krav vilket jag i o f s tycker är bra. Ska kolla med cheferna på jobbet ifall jag kan få lite studietid även på arbetstid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du ska plugga!
Hoppas verkligen att dina chefer ger dig studietid.
Min chef gör det tyvärr inte... :(
Jag får jobba in min arbetstid som jag skulle ha jobbat på fem dagar - ska nu in på fyra.. Kan bli lite tufft, men måste försöka - annars får ja väl gå ner i tid!
Lycka till!
Bamse Kramar

Anonym sa...

Lycka till!!

Ska skriva en lista på vad du ska fokusera på...

//Johanna