onsdag, september 26, 2007

Dialekter

Reflekterade idag över att det är rätt så kul att bo i Linköping, nu syftar jag på dialekten. Vissa av mina kollegor pratar lite roligt ibland :).

Idag fick jag lära mig ett nytt uttryck på eftermiddagsfikat. Ordet "måndag 8 dagar". Jag hade aldrig hört det förrut. Fundera lite på vad det kan betyda så kommer en förklaring inom kort.

Nu är det väl så att jag får passa mig lite eftersom jag själv är norrlänning och jag vet att vi har lite roliga uttryck för oss också. Ni kan ju tänka er hur det blir med en gotlänning och en norrlänning hemma hos mig. Själv anser jag dock att jag tappat större delen av min dialekt, kommer kanske fram ibland.


Min syster pratar lite roligt nu när hon bott några år i Dalarna hon blandar dalmål och norrlänska hej vilt.

1 kommentar:

Johanna sa...

och för att inte tala om dina konstiga vänners dialekter... varken åländskan eller sörmländskan är väl lätta att glömme/förtränga.