måndag, juli 29, 2013

Undra när?

Undrar när jag ska sluta bli orolig så fort Moa ändrar sig.
Igår var hon trött under eftermiddagen. Sov i stort sett från kl 14 till 17 åt och sedan somnade hon för natten.
Vi ska ju vara observanta på förändringar just pga hjärtat så kanske inte så konstigt men jobbigt ändå.
Jag tänkte hela tiden att igår var säkert den varmaste dagen på Gotland och vi var ute på stranden under fm så kanske hon var trött pga detta.
Kunde ändå inte hejda mina tankar som började snurra och gå nedåt. F känner mig så stöttade och hjälpte till att kolla hennes puls. Hög puls är ju inte alls ok då hon får medicin för att inte pulsen ska rusa. Låg puls är ju inte heller bra. 88 hade hon vid 22. Ringde 1177 och de sa att det är inte för lågt. Vet att maskinen på Neonatal pep på 60 men då var hon ju bara 1 vecka.
1177 sa att värmen gör ju oss vuxna låg på vätska fort och ännu snabbare på barn.
Kanske vätskebrist? Då oftast feber sa hon. Ok!
Väckte henne i samband med medicinen kl 23 och tog temp 36,5 och gav mat. Hon sög i sig hela flaskan på 5 min så rätt val att väcka henne.
Sedan hade hon morgon 05.30 :)
Lugnade mig när hon var precis som vanligt när hon åt vid 23. Glad, pigg och jollrade innan flaskan kom :)

Men har en fråga till läkaren nästa gång vi ses. Vad är för låg puls på Moa. Vi har ju ett andningslarm på henne hemma så det känns bra även om läkaren inte tror att vi kommer behöva hjälpa henne igång med hjärtat. Vi tog ett gemensamt beslut om att lämna det hemma.
Hade larmet till Ella också och det känns bra att ha det.


- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

Anna MK sa...

Åh Pernilla, jag förstår att det är jobbigt. Man är ju faktiskt inte expert och när du vet att det kan få allvarliga konsekvenser så måste det vara ännu mer stressande, men hon är stark. kom ihåg det och tänk positivt! Styrkekramar :)