onsdag, juli 31, 2013

Näringsvärde mat

Har nu under ett bra tag skrivit upp allt jag äter. Rätt kul och inspirerade. Lärt mig enormt mycket. Tittat in på många olika hemsidor för att kika vad just det jag tänker äta eller åt tidigare har för näringsvärde. Tänkte skriva upp några som jag tidigare åt, inte alls säkert att jag tycker att det är värt det nu när jag vet hur mycket socker och eller kcal det innehåller.

För att få något att jämföra med så skriver jag ner några olika måltider och vad de innehåller. Med min nuvarande vikt, mot målvikten och styrkepassen ska jag äta ca 1900 kcal/dag.

2 halvor Rågstyrkebröd + 2 ägg, 289 kcal
2 kebabspett (färdiga från ICA), 50 gr potatis, 62 gr cr fraiche + grönsaker, 517 kcal
105 gr rostbiff + 50 gr matvete, 298 kcal
152 gr skinka (kassler), 69 gr couscous fullkorn + 27 gr cr fraiche, 324 kcal

1 st Chokladboll från Delicato, ca 250 kcal
MAX Original hamburgare (bara hamburgaren...), 670 kcal
MAX Pommes Frites mellan, 256 kcal
MAX Dip Green & Garlic, 222 kcal
MAX Lyxshake choklad, 826 kcal
Googlade kebabrulle och räkna med 1 100 kcal

Blev så glad när jag läste detta på GBs hemsida gällande glass och barnglassar.

Vi vet att barn alltid kommer att älska glass. Vi vill se till att våra glassar riktade till barn inte bara fortsätter att vara tilltalande och smak fantastiskt, men också se att de endast innehåller 110 kalorier eller mindre per portion. Dessutom ser vi till att all nya barnglassar vi introducerar på marknaden följer våra strikta riktlinjer gällande mättat fett, transfett, socker och natrium.

1 st GBs Magnum Classic 260 kcal
1 st GBs Sandwich 180 kcal
1 st GBs Piggelin 55 kcal
1 st GBs Daimstrut 340 kcal

Så vad äter jag nu då?? Inte köpt någon egen glass i sommar, på MAX tar jag Delifresh kycklinghamburgaren som innehåller 400 kcal. Känns helt ok tycker jag. Åt faktiskt en kebabrulle härom veckan men skippade såsen, helt ok det med. Det som är mest spännande är att om jag räknar ihop ett MAX mål inkl dricka, pommes, hamburgare och dip landar man på 1416 kcal.
HJÄLP visste ju att det skulle innehålla många kcal men inte så mycket. Kommer aldrig äta det igen då det inte alls är så gott :)

Som sagt jag tycker det är kul att bli upplyst om vad saker innehåller. Jag äter också socker och då och då någon godbit men inte alls som tidigare.

Inga kommentarer: