onsdag, mars 06, 2013

Lön

Tro nu inte att detta handlar om mig eller Fredrik för det gör det inte. Men vi hade en intressant diskussion idag.
Hur mycket är lönen värd. Vad är värt att stanna för och går man till ny arbetsgivare om lönen är väsentligt större.
Den person det handlar om har idag 30 000 kr och har varit på några intervjuer och erbjuds 41 000 kr i lön där.
Arbetsuppgifterna där är inte lika varierande och utvecklande som idag och förmodligen inte samma härliga kollegor.
Vad göra? Vad hade ni gjort?
Personen stannar på nuvarande ställe ifall lönen höjs till 36 000 kr.
Jag tycker att diskussionen är intressant. Galet stor löneskillnad men hur mycket är det värt att nog få det sämre både gällande arbetsuppgifter och kollegor.


- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

Madelen sa...

Det beror nog på hur familjens totala ekonomi ser ut skulle jag säga. Om personen/familjen lever väl på 36000 (eller 30000 för den delen) så är pengar inte så mycket värt jämfört med trivsel på jobbet. Man jobbar ändå väldigt stor del av livet. Pengar är där för att höja livskvaliteten enligt mig. Om den privata livskvaliteten redan är hög med den gamla lönen så är det inte värt att sänka livskvaliteten på jobbet. Skulle däremot pengarna göra stor skillnad för den "privata" livskvaliteten skulle jag definitivt ta ett tråkigare och sämre jobb med högre lön!

Om jag överdriver REJÄLT för att göra en poäng så kvittar det om jag har 100 miljoner på banken eller 150 miljoner. Jag har det redan utmärkt med mina 100 miljoner. Då är det definitivt inte värt att må sämre på jobbet för att få 150 :-)

Anna MK sa...

Tänker som Madelen skulle jag säga, men det är ju svårt att spekulera om kollegorna. Hur väl man kommer överens med dem vet man ju inte förrän man lärt känna dem.